Sport- en gezondheidscentrum

Relax, voel je thuis in de sportschool!

22/06/2017

Ook last van gym-timidatie?
Dames, er zijn manieren om je volledig thuis te voelen in de sportschool, zelfs in de hoek met de losse gewichten! Lees snel verder.

Emrah Çay – 22/06/2017

Krachttraining is niet meer alleen voor bodybuilders en professionele atleten. Het heeft in de afgelopen jaren  veel populariteit verkregen in de fitnesswereld onder zowel mannen als vrouwen en ook in alle leeftijdsgroepen. Dit is geweldig, omdat krachttraining enorme voordelen heeft voor iedereen die er beter uit wil zien en zich lekker in zijn vel wil voelen. Wat niet geweldig is, is echter het aantal mensen (vooral vrouwen) die krachttraining willen starten, maar zich geïntimideerd voelen in de gewichtsruimte.
Volg onderstaande tips om je zelfvertrouwen op te krikken en nog meer te profiteren van de sportschool!

1. Zorg ervoor dat je je programma goed kent

Onthoud de indeling, de oefeningen en de uitvoering ervan, natuurlijk met de juiste houding. Daardoor voorkom je dat je tijdens de training gaat gissen, wat dus de knulligheid zal wegnemen. Neem een tour en ken ook de weg in je sportschool, er is niets erger dan doelloos rond de dwalen op zoek naar een obscuur apparaat.

2. Gebruik de faciliteiten en middelen

De faciliteiten en middelen van de sportschool zijn goed te gebruiken als hulpbron om van start te gaan. Alle apparatuur bevat (gewoonlijk) voldoende informatie, maar bij de losse gewichten niet. Een personal trainer is ook zo’n goede hulpbron om eens een trainingssessie mee uit te proberen. Dan leer je de basisbewegingen en houding, waaruit je eventueel je eigen trainingen kan ontwerpen.

3. Luister naar wat kick-ass tunes

Bepaal deze zelf en doe je beide oordopjes in. Zo kan je ontsnappen in je eigen kleine wereld zonder afgeleid te worden en kun je je focussen op je training. Je favoriete muziek kan namelijk wonderen doen op je energie, doorzettingsvermogen en zelfvertrouwen.

4. Maak je geen zorgen

Maak je geen zorgen over dat mensen je (zogenaamd) zullen beoordelen, althans geen die zelf geen uilskuiken zijn. Geloof me, mannen zullen alleen maar onder de indruk zijn wanneer een vrouw in de gewichtsruimte zit. Ik ben ervan overtuigd dat ze zich meer bekommeren om de presentatie van hun eigen biceps dan het beoordelen van jouw training.

5. Werk samen

Werk samen en maak samen gebruik van de apparaten. Ga er niet omheen slenteren of onnodig in stilte wachten wanneer je je aan je programma wil houden. Het spreekt eigenlijk voor zich dat mensen graag plaats voor je maken tijdens rustperiodes, en dat jij dat ook voor anderen doet. Met een vriend(in) aan je zijde kun je elkaar zelfs motiveren door middel van wedijver en aanmoedigende woorden.

Laat intimidatie of angst voor schaamte je niet weerhouden van het bereiken van je gezondheids- en fitnessdoelen. Volg bovenstaande tips en je bent in no-time klaar om de hele sportschool goed aan te pakken!

Welke tips heb jij om meer zelfvertrouwen te krijgen in de sportschool?