Sport- en gezondheidscentrum

Train veilig, behoud plezier

16/06/2017

3 simpele regels om veilig te sporten

Wees gerust, fitness is op zich al een veilige sport. Je moet je alleen aan deze drie simpele regels houden om de kans op blessures of ongelukjes te minimaliseren. Dan kun je ook langdurig genieten van je work-outs. 

Emrah Çay – 16/06/2017

1. Start niet te zwaar

Kies een gewicht waarbij je je aantal herhalingen goed kunt hebben. Vooral wanneer je gaat trainen met losse gewichten, aangezien er dan geen safety bars zijn zoals bij (meeste) apparatuur. Gebruik altijd de haltersluiters, ook wel klemmen genoemd, voor een beter balans. Wanneer je je grenzen wil verleggen, vraag dan om een spotter. Diegene kan jou dan ondersteunen en je wijzen op je houding, wat ons op het volgende punt brengt.

2. Perfecte uitvoering

Verbeter je houding en je attitude, ja, net zoals de modellen die je ziet in sportbladen. Schouders naar achteren, rug recht, buik en billen aangespannen. Zo voorkom je dat je je lichaam verkeerd belast tijdens het tillen van (steeds) meer gewicht. Vraag een fitnesstrainer om je te helpen de juiste techniek te leren en vergeet de ademhaling niet. Belasten is uitademen!

3. Pijnloos trainen

‘No pain, no gain’ geldt alleen voor brandende spieren tijdens de training en spierpijn achteraf. Stop onmiddellijk bij pijn in elk ander soort en ga na wat je fout doet. Waarschijnlijk ben je je lichaam aan het overbelasten. Je kunt beter de gewichten en je bewegingen opbouwen door zeer gecontroleerd en redelijk traag de oefeningen uit te voeren. Zorg ervoor dat er minimaal 24 tot 48 uur zit tussen het trainen van dezelfde spiergroep. Zo zullen deze ook sneller in omvang toenemen!